søndag 28. oktober 2012

Lus

Som nevn før så har vi hatt Lus i hus.
For de fleste så er bare tanken på lus en klø starter,
de er noen grusome små dyr som man føler man ikke har konrol på.



Det startet med lapp fra barnehagen om at det var noen som har lus, så sjekk dine barna.
Jeg sjekket jo barna men følgte det ikke opp noe mer.

Og en kveld sto Thea på bade (før hun la seg) og klødde som bare det i hode.
Så tittet jeg i hode, 
og der trasket det noen små lus og en stor :/
Det sies at det tar en uke til en mnd før man klør.

Heldig vis hadde naboen en luseshampo som jeg fikk, så skyldte ut det som levde i håret hennes.

Det var jo fortsatt luse egg som satt fast i håret,
 så måtte sitte i flere timer etterpå og dra de SMÅ eggene ut av håret hennes.

 Thea har jo lyst hår så jeg fikk ikke ut alle eggene fordi eggene er så lyse så man ser de ikke.
Lettere på mørt hår (tror jeg).

Det er derfor man skal ta en ny shampo kur etter 7-8 dager. 
Man skal sjekke håret vær dag etterpå,(helst i 14dager etterpå) for noen egg kan klekke før eller senere og da må man ta en ny shampo kur.
Som vi måtte ta.

Vet noen syns det er flaut å ha lus men det er noe de fleste barn går gjennom, det betyr ikke at man er skitten ;)
 Huske å si ifra til barnehagen/skolen om dere har fått det,
jeg sendte melding til Theas nærmeste venninene også (dems mammar).



Sånn om senge tøy, klærne, luer ,dresser, puter, tepper(fra sofaen), bamser så vask det på 60 grader, det som ikke kan vaskes så hardt legger man på et rom i ca 3 dager.
Da er alle lusene døe.

Jentene mine har nå vær dag fletter i barnehagen.

1 kommentar:

  1. Nå begynte det plutselig å klø her... :P æsj, jeg er livredd lus!

    Thea ble veldig fin med kort hår, så bilde av henne på FB :)

    Håper du får en strålende uke!

    SvarSlett